Viltolycka


Viltolyckor händer snabbt. Därför valde jag att ladda ner appen från Viltolycksrådet som varnar då man åker på vägar där det inträffat mest viltolyckor. Denna app förhindrade mig från att krocka med rådjur då jag en kväll var på väg hem från min pappa och körde i ett skogsområde. Jag kan erkänna att jag hade tankarna på annat håll samt var lite  trött och ouppmärksam, så det plötsligt började pipa till i telefonen, då jag hade aktiverat appen.

Jag vaknade till från tankarna och kollade runt vägbanan och såg ett rådjur precis försvinna in i skogen i en nedförsbacke på min sida av körbanan och på andra sidan stod ytterligare ett rådjur. Jag bromsade in sakta för att vara beredd att tvärnita ifall det andra rådjuret skulle springa ut framför bilen, vilket den gjorde så jag tryckte hårt på bromsen, med halt underlag så hamnade jag på bredställ och höll på att sladda av vägen. Dock kom jag ihåg vad körskoleläraren sa, bromsa inte eller gasa inte då du hamnar i ett sådant läge, utan frikoppla, vilket jag gjorde. Detta gjorde så jag inte hamnade i diket utan kunde köra vidare efter jag hade styrt upp bilen på rätt köl igen.

Denna app räddade mig från att krocka med ett rådjur denna kväll och det är jag tacksam över, om man tänker på vad det kunde ha varit, typ en älg.

Appen hittade jag på Nationella Viltolycksrådet och rekommenderas till alla som är ute och kör på vägarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ETT VIKTIGT MEDDELANDE Handling: 112, ordningsvakter och blåljus yrken.

BARN SÅGS HOPPA IN I POLISBIL. ANMÄLD FÖRSVUNNEN

Hur kommer det sig att det finns en åldersrabatt för fängelsestraff?