Ett oväntat besök, även om du själv är hemma?

Ett oväntat besök kan komma på bara en sekund, det vet jag av erfarenhet från idag. Även om jag bloggar om säkerhet, så har jag själv inte all 'inbrottsskydd' som jag kommer tipsa om, men har länge tänkt på vad man kan köpa för att göra det lite svårare att få in en ovälkommen gäst.

Att ha en låskedja på dörren är ett bra allternativ. Detta på grund av att om någon skulle komma och ringa på som du inte vill ha in i din bostad, så kan en låskedja förhindra att den ovälkomna gästen sätter sin fot mellan dörren och dörrkarmen när du försöker stänga. Låskedjan kan även förhindra att den ovälkomna gästen tar tag i dörrhandtaget på insidan och rycker upp den så du tappar greppet om dörren.
Dock så är en låskedja inte ett 100% säkert skydd, detta beroende på vad kedjan sitter fast i för material i väggen och dörren, samt att det är en kedja, men det kan vara en trygghet ändå.
Tänk dock på att kanske ha kedjan lågt, ifall ni vill ha den låst under nätterna, ifall en brand skulle inträffa och ni måste ta er ut. (om det brinner i er lägenhet).
Då ska man ligga lågt, längsmed golvet, och ska man då börja fiffla med att försöka hitta och kroka loss kedjan som sitter över dörrhantaget, så kan det medföra en Stor risk för er, för att få rökskador eller i värsta fall, avlida.
Så tänk Säkert, när ni sätter fast kedjan.

Ett annat alternativ är att omförskaffa sig ett titthål. Detta underlättar för en att se vem som står på andra sidan dörren, om ni inte har fönster i själva dörren eller på sidorna av dörren. I lägenheter speciellt, är det svårt att se vem som kommer och ringer på, på grund av avsaknaden av titthål i dörren och då kan tyvärr ovälkomna gäster kliva in.

Då den ovälkomna gästen väl är inne, kan jag säga er att skrika 'försvinn' inte hjälper, även om du pekar med hela handen mot dörren som du själv öppnat igen åt "gästen". Även om man hotar med att ringa polisen för hemfridsbrott, så hjälper inte ens det.
Jag är inte den personen som knuffar på folk, och därför valde jag en muntlig utknuffning i stället som efter ett antal minuter lyckades. Så idag kommer jag införskaffa mig ett titthål och en låskedja, för att slippa få in ovälkomna gäster i min lägenhet.

Efteråt får man en känsla av otrygghet, rädsla och ilska. Dock så känner kanske inte alla såhär så som jag känner mig efter denna händelse, som inträffade för bara någon timme sedan. Kan även tillägga att jag inte ringde polisen och anmälde händelsen, på grund av att jag känner personen i fråga, men det är en person jag inte vill träffa eller ens veta av och har inte velat det på ett antal månader!
Dock så är jag ändå glad över att jag känner personen i fråga, så det inte var en helt okänd person, men även det har inträffat en hel del personer i landet, och kommer troligen fortsätta att inträffa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ETT VIKTIGT MEDDELANDE Handling: 112, ordningsvakter och blåljus yrken.

BARN SÅGS HOPPA IN I POLISBIL. ANMÄLD FÖRSVUNNEN

Hur kommer det sig att det finns en åldersrabatt för fängelsestraff?