Fallolyckor

Igår inträffade det en fallolycka där en äldre man fick höftkulan ur led som resulterade i ett felställt ben. Detta är andra fallolyckan jag varit på där dem skadade haft felställt ben i år. På den senaste olyckan igår så var det redan personer vid mannen som hade gjort som man ska. Dom hade lagt något under honom så han inte skulle bli ned kyld, samt lagt runt en tjock filt runt honom. Dem hade även ringt efter ambulans och var kvar vid mannen tills ambulansen kom.
Medan vi alla väntade på ambulansen så satte jag ut en varningstreangel, även om det inte var en trafikolycka med fordon inblandade, utan detta var bara för att ingen skulle komma och köra över mannens ben som låg ute i vägen.
Jag bad min kompis sätta på sig reflexvästen, på grund av att min sjukvårdsryggsäck är neonfärgad och syns lång väg.
Vi frågade om mannen hade några ytliga skador, för att se om ni behövde plåstra om honom i väntan på ambulans, men det behövdes inte och en kvinna som arbetar inom Hedemora kommun tog pulsen på mannen och den verkade vara bra om man kollade hennes reaktion.
Dessa människor som hjälpte mannen tills vi kom, ska känna sig stolta, för jag är stolt över dem att dem gjort så som vi vill att dem ska göra. Skydda mannen från nedkylning, larma, och stanna kvar. Det övriga säkerhetstänkandet tog vi hand om då vi kom fram till platsen. Men en eloge till dom!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ETT VIKTIGT MEDDELANDE Handling: 112, ordningsvakter och blåljus yrken.

BARN SÅGS HOPPA IN I POLISBIL. ANMÄLD FÖRSVUNNEN

Hur kommer det sig att det finns en åldersrabatt för fängelsestraff?